Over Betsy
Curriculum Vitae
Betsy Torenbos
Geboren in Annen, 1969
Directeur, Stichting Be-wonder
Betsy Torenbos ontwikkelde haar carrière als uitvoerend danseres na het behalen van haar Bachelor aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en een Master’s degree aan DasArts in Amsterdam. Later groeide ze uit tot theaterregisseur en beeldend kunstenaar. In de afgelopen 22 jaar heeft Torenbos verschillende jaarlijkse producties gemaakt voor haar stichting, Stichting Be-wonder, vaak gebaseerd op mondelinge geschiedenis of literatuur. Torenbos heeft gewerkt als theaterregisseur, beeldend kunstenaar en uitvoerend danseres in Italië, Japan, Oostenrijk, Polen, Cyprus, Turkije en de Verenigde Staten.
Geboren in Annen, 1969
Directeur, Stichting Be-wonder
Betsy Torenbos ontwikkelde haar carrière als uitvoerend danseres na het behalen van haar Bachelor aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en een Master’s degree aan DasArts in Amsterdam. Later groeide ze uit tot theaterregisseur en beeldend kunstenaar. In de afgelopen 22 jaar heeft Torenbos verschillende jaarlijkse producties gemaakt voor haar stichting, Stichting Be-wonder, vaak gebaseerd op mondelinge geschiedenis of literatuur. Torenbos heeft gewerkt als theaterregisseur, beeldend kunstenaar en uitvoerend danseres in Italië, Japan, Oostenrijk, Polen, Cyprus, Turkije en de Verenigde Staten.
Dans Theater Film
Belangrijke werken zijn onder andere:Adres Onbekend (2016): Een provocerende voorstelling gebaseerd op het beroemde boek van Kressmann Taylor, opgevoerd op het terrein van Kamp Westerbork, voor het resterende commandantshuis van Gemmeker.
Anno MM (2000): Een docu-theaterproductie in Salzburg die in het Oostenrijkse nieuws werd uitgelicht.
Anno Drenthe en Anno Turkije (2002, 2006): Multimedia producties met deelnemers van boven de 80 jaar en live koken uit Drenthe, Grongen en Turkije.
Een voorstelling gebaseerd op Louis Andriessens De Tijd (2005 en 2006), die ontstond nadat ze drie jaar deels in Japan woonde en werkte.
Garden of Eros in Osaka (Air) in Japan in 2006 (theater en video-installatie) op muziek van Andriessen.
Voor de theaterproductie Memento (2009) maakte Louis Andriessen 7 fluitsolo's van een minuut voor fluitiste Urara Ishiko (Japan).
Bij Het Nationale Toneel werkte ze tussen 1996 en 2002 samen met regisseur Johan Doesburg als danseer en choreograaf aan verschillende producties zoals Celine II, Oresteia, Het Vuil de Stad en de Dood, Het Huis van Bernarda Alba en Equus.
Voor het multidisciplinaire docu-theater Hidden Trees in 2008 maakte Louis Andriessen de muziek. De multidisciplinaire productie, die met Europese subsidie (SICA) werd geproduceerd, vond plaats in Amsterdam in 2008.
In 2013 maakte ze op locatie in Ter Apel Vergeet mie nait (theater, installatie) met dementerenden over dementie.
Componist Louis Andriessen maakte composities voor haar werk in 2006 (Anno Macedonië), 2008 (Hidden Trees), 2010 (Memento) en 2015 (Gisèle, een hommage). In 2018 werd het lied Machmes Wos met toestemming van Andriessen gebruikt voor haar werk.
Tijdens Corona werd de theatervoorstelling en film Mijn liefde is een koorts geproduceerd en geregisseerd. Dit vond plaats in voorjaar 2021 in een Middeleeuwse kerk met een speciaal opgericht fluisterkoor (muziek van Bob Zimmerman). Ze creëerde ook multimedia voor dit werk.
Betsy is de producent van het driejarige project Tabee Nieuw-Guinea en regisseerde zowel het docu-theater als de multimedia-installatie die bij dit project horen.
Momenteel werkt ze aan een documentaire over Louis Andriessens met zijn muziekcompositie De Tijd als uitgangspunt.
https://louisandriessen.com/
De première van haar community art project Paradijs Aa en Hunze, gepland voor de omgeving van haar geboorteplaats, staat gepland voor eind 2025.
Voor het multidisciplinaire docu-theater Hidden Trees in 2008 maakte Louis Andriessen de muziek. De multidisciplinaire productie, die met Europese subsidie (SICA) werd geproduceerd, vond plaats in Amsterdam in 2008.
In 2013 maakte ze op locatie in Ter Apel Vergeet mie nait (theater, installatie) met dementerenden over dementie.
Componist Louis Andriessen maakte composities voor haar werk in 2006 (Anno Macedonië), 2008 (Hidden Trees), 2010 (Memento) en 2015 (Gisèle, een hommage). In 2018 werd het lied Machmes Wos met toestemming van Andriessen gebruikt voor haar werk.
Tijdens Corona werd de theatervoorstelling en film Mijn liefde is een koorts geproduceerd en geregisseerd. Dit vond plaats in voorjaar 2021 in een Middeleeuwse kerk met een speciaal opgericht fluisterkoor (muziek van Bob Zimmerman). Ze creëerde ook multimedia voor dit werk.
Betsy is de producent van het driejarige project Tabee Nieuw-Guinea en regisseerde zowel het docu-theater als de multimedia-installatie die bij dit project horen.
Momenteel werkt ze aan een documentaire over Louis Andriessens met zijn muziekcompositie De Tijd als uitgangspunt.
https://louisandriessen.com/
De première van haar community art project Paradijs Aa en Hunze, gepland voor de omgeving van haar geboorteplaats, staat gepland voor eind 2025.
Celine II / Het Nationale toneel, 1996
Privé
Betsy Torenbos is de jongste van drie dochters van Hendrik Torenbos (1934-2023) en Mien Torenbos-Smit (1939). Ze was getrouwd met Johan Doesburg (1955-2025) van 1998 tot 2005 en opnieuw vanaf 2015. In 2007 kreeg ze samen met componist Louis Andriessen (1939-2021) een zoon (Lodewijk).
Ze heeft Lodewijk samen met Johan Doesburg opgevoed.
Ze heeft Lodewijk samen met Johan Doesburg opgevoed.
Copyright 2025 Stichting Be-wonder